Presentaciones / Presentations

2020

Thoilliez, B. (2020). “Why education is not just about innovation. Reflections on the conservative dimension of teaching”. Invited paper. Education Research Webinar of Edge Hill University Faculty of Education. Online. 08/12/2020.

Thoilliez, B. (2020). “Por qué educar no es solo innovar. Reflexiones sobre la dimensión conservadora de la educación”. Ponencia invitada. Panel de Expertos del Máster Universitario en Innovación Educativa. Online. 03/12/2020.

Thoilliez, B. (2020). “Education as a Conservative Undertaking. Advancing Creative Environmental Conservationism while Avoiding Regressive Conservatism”. Working paper. INPE 2020 Virtual Conference: Education, the Environment and Sustainability. International Network of Philosophers of Education (INPE). Onlince conference. 06-07/11/2020.

Thoilliez, B. & Wortmann, K. (2020). “Octameron VI”. Workshop. International Symposium: The Diplomatic Reason(s) of/for Education: Negotiating Affirmation and Progress in Catastrophic Times. European Solidarity Center, Gdańsk (Polonia). 07-11/08/2020.

Thoilliez, B. (2020). “‘Making Education Possible Again’. Pragmatist Experiments for a Pedagogy the Day After Tomorrow”. Paper (online). Educational Theory Summer Institute 2020: The Art of the Possible. On Pragmatism’s Potential for Making Futures in Troubled Times. University of Illinois at Urbana-Champaign (Estados Unidos):31/07-2020-03/08/2020.

Thoilliez, B. (2020). “Pedagogical Failures. When Your Love for the Wolrd Gets Rejected”. Invited Paper. Tübingen Winter Symposium in Philosophy of Education: Educational Research and the Limits of Critique. Universität Tübingen. Tubinga (Alemania): 06-09/02/2020.

2019

Thoilliez, B. (2019). “Felicidad, diversidad y ecologismo. Orientaciones Pop (quizá no tan buenas) para la educación”. Comunicación. IX Congreso Internacional de Filosofía de la Educación: Perspectivas actuales de la condición humana y la acción educativa. Universidad de Sevilla. Sevilla (España): 11-13/09/2019.

Thoilliez, B., Wortmann, K., & Oliverio, S. (2019). “Vocabularies of Hope in Place of Vocabularies of Critique: Can Rorty Help Us to Re-Describe (Philosophy) of Education?”. Symposium contribution titled: “Pedagogical Hope and Education beyond Critique”.  European Conference on Educational Research 2019: Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future. European Educational Research Association (EERA) & Universität Hamburg. Hamburgo (Alemania): 03-06/09/2019.

Sánchez-Urán, L., Rappoport, S., Thoilliez, B., & Monarca, H. (2019). “Teachers’ Professional Development from life stories. A longitudinal study on Spanish beginning high school teachers”. Paper accepted. TEPE Conference 2019: Quality Teachers and Quality Teacher Education: Research, Policy and Practice. Teacher Education Policy in Europe Network & Pedagogical University of Krakow. Cracovia (Polonia): 16-18/05/2019.

Garrido, R., Thoilliez, B., Alonso-Sainz, A., Díaz-Romanillos, E., Franco-Guijar, M., González-Calvín, C., Morand-Díaz, Z. C., & Verástegui, M. (2019). “#PIMeFIM: A Spanish Bottom-Up Experience to Improve Initial Teacher Education”. Accepted symposium contributions: “Introducing the #PIMeFIM experiment ”, and “Giving Reading, Thinking and Studying Back to Initial Teacher Education Programs”. TEPE Conference 2019: Quality Teachers and Quality Teacher Education: Research, Policy and Practice. Teacher Education Policy in Europe Network & Pedagogical University of Krakow. Cracovia (Polonia): 16-18/05/2019.

2018

Thoilliez, B. (2018). “Towards an Ethics of Recognition in Schools”. 44th Annual AME Conference: Moral Education toward a Caring Society. Paper. Association for Moral Education (AME) & Universidad de Barcelona. Barcelona (España), 8-10/11/2018.

Thoilliez, B. & Alonso-Sainz, T. (2018). “Los exámenes nacionales de acceso a la docencia en Francia. Un caso de resistencia nacional a ciertas tendencias educativas supranacionales”. XVI Congreso Nacional de Educación Comparada: Educación e Inclusión. Aportes y perspectivas desde la Educación Comparada para la equidad. Comunicación. Sociedad Española de Educación Comparada (SEEC) & Universidad de La Laguna. Tenerife (España), 29-31/10/2018.

Thoilliez, B. (2018). “Conceptualización y medida del bienestar infantil en dos organismos supranacionales: los casos de la ONU y la OCDE”. XVI Congreso Nacional de Educación Comparada: Educación e Inclusión. Aportes y perspectivas desde la Educación Comparada para la equidad. Comunicación. Sociedad Española de Educación Comparada (SEEC) & Universidad de La Laguna. Tenerife (España), 29-31/10/2018.

El Shafi, F. & Thoilliez, B. (2018). “El acogimiento residencial dentro del sistema de protección a menores. Estudio comparado autonómico”. XVI Congreso Nacional de Educación Comparada: Educación e Inclusión. Aportes y perspectivas desde la Educación Comparada para la equidad. Comunicación. Sociedad Española de Educación Comparada (SEEC) & Universidad de La Laguna. Tenerife (España), 29-31/10/2018.

Biesta, G., Zamojski, P., Thoilliez, B., Oliverio, S., & Brundstad, P. O. (2018). “Is there a Need for the Rediscovery of Teaching?”. Symposium contribution titled: “The Craft, Practice and Possibility of Teaching”.  European Conference on Educational Research 2018: Inclusion and Exclusion, Ressources for Educational Research? European Educational Research Association (EERA) & University of Bolzano. Bolzano (Italia): 03-07/09/2018.

Fulford, A. & Thoilliez, B. (2018). “Notes on an Education of Exile and Departure”. Working paper. 16th INPE Conference: Education, Dialogue, and Hope. International Network of Philosophers of Education (INPE) & University of Haifa. Haifa (Israel), 13-17/08/2018.

Thoilliez, B. (2018). “Fitting Religious Life into the Life of Schools”. Full paper. 16th INPE Conference: Education, Dialogue, and Hope. International Network of Philosophers of Education (INPE) & University of Haifa. Haifa (Israel), 13-17/08/2018.

El Shafi, F. & Thoilliez, B. (2018). “Respuestas a las necesidades de protección de menores en España: revisión de la literatura sobre los recursos residenciales”. Comunicación. VII Congreso Internacional Multidisciplinar de Investigación Educativa: La marcha de las ciencias de la educación. Asociación Multidisciplinar de Investigación Educativa (AMIE) & Universidad de Zaragoza. Zaragoza (España), 05-06/07/2018.

Sánchez-Urán, L., Monarca, H., Thoilliez, B., & Rappoport, S. (2018). “La iniciación profesional docente desde las trayectorias personales”. XIV Congreso de formación del profesorado: Tejiendo redes, hacia una educación basada en el diálogo para la transformación social. Comunicación. Asociación Interuniversitaria de Formación del Profesorado (AUFOP) & Universidad Autónoma de Madrid. Madrid (España), 20-22/06/2018.

Thoilliez, B., Sánchez-Urán, L., Rappoport, S., & Monarca, H. (2018). “First Results from a Longitudinal Study of Beginning Teachers in Spain”. Paper. TEPE Conference 2018: Recruiting and Educating the Best Teachers. Teacher Education Policy in Europe Network & University of Minho. Braga (Portugal): 17-19/05/2018.

Manso, J., Sánchez-Urán, L., Alonso-Sainz, T., & Thoilliez, B. (2018). “Initial teacher education programs for Spanish primary teachers: strengths and pending challenges”. Symposium contribution: “Sense and scope of the field of Educational Theory in initial teacher education programs for Spanish primary teachers ”. TEPE Conference 2018: Recruiting and Educating the Best Teachers. Teacher Education Policy in Europe Network & University of Minho. Braga (Portugal): 17-19/05/2018.

2017

Valle, J. M., Thoilliez, B., & Díaz, E. (2017). “La innovación docente en Educación Comparada: MOOC de Educación Supranacional”. Ponencia. VII Jornadas Nacionales de Docencia e Investigación en Educación Comparada. Sociedad Española de Educación Comparada (SEEC), Universitat de Barcelona & Universitat Autònoma de Barcelona. Barcelona (España), 1/12/2017.

Thoilliez, B. (2017). “La escuela como espacio de aprendizaje democrático: una vindicación”. Comunicación. XIV Congreso Internacional de Teoría de la Educación: La Educación ante los Retos de una Nueva Ciudadanía. Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación (SITE) & Universidad de Murcia. Murcia (España), 21-23/11/2017.

Thoilliez, B., Menéndez, M., Valle, J. M., & Alonso-Sainz, T. (2017). “Una educación para la ciudadanía global: el Programa del Diploma de Bachillerato Internacional en los institutos públicos españoles”. Comunicación. XIV Congreso Internacional de Teoría de la Educación: La Educación ante los Retos de una Nueva Ciudadanía. Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación (SITE) & Universidad de Murcia. Murcia (España), 21-23/11/2017.

Monarca, H., Thoilliez, B., & Sánchez-Urán, L. (2017). “El método biográfico-narrativo en la investigación sobre iniciación docente”. Ponencia. IV Seminario de Investigación sobre Iniciación en el Desarrollo Profesional Docente: Indagando en la Iniciación Docente desde las Trayectorias Personales. Universidad Autónoma de Madrid. Madrid (España): 7-11/09/2017.

Thoilliez, B. (2017). “Advising public education and its problems. A pragmatist critique of the role of international organizations in undemocratizing educational policy”. Paper. European Conference on Educational Research 2017: Reforming Education and the Imperative of Constant Change: Ambivalent roles of policy and educational research. European Educational Research Association (EERA) & University College UCC. Copenhague (Dinamarca): 21-25/08/2017.

Alonso-Sainz, T. & Thoilliez, B. (2017). “Teacher’s Identity in Crisis: Exploring the Inescapable Frameworks of Being a Teacher”. Paper. European Conference on Educational Research 2017: Reforming Education and the Imperative of Constant Change: Ambivalent roles of policy and educational research. European Educational Research Association (EERA) & University College UCC. Copenhague (Dinamarca): 21-25/08/2017.

Thoilliez, B. (2017). “La singularidad pedagógica de la vida familiar: algunos dilemas éticos”. Ponencia invitada.  Programa de Formación Internacional: Práctica Educativa: planificación, evaluación y desarrollo profesional. Dirección de relaciones con Iberoamérica de la Universidad de Alcalá de Henares. Alcalá de Henares (España): 26/06/2017.

Manso, J. & Thoilliez, B. (2017). “Desarrollo profesional docente y la inserción a la docencia”. Ponencia invitada. Congreso sobre metodologías educativas: El significado de ser Docente en el Siglo XXI. Escuela de Postgrado de la Universidad Europea de Madrid. Alcobendas (España): 17/06/2017.


2016

Thoilliez, B. (2016). “La escuela como espacio de aprendizaje democrático: respeto, reconocimiento y cooperación”. Ponencia inivitada. Seminario Internacional de Educación Personalizada: El papel de la colaboración en la personalización educativa. Universidad Internacional de la Rioja (UNIR). Madrid (España): 15/12/2016.

Thoilliez, B. (2016). “Inserción laboral y salidas profesionales”. Ponencia invitada. III Seminario de Educación CEU San Pablo. Universidad CEU San Pablo. Boadilla del Monte (España): 14/12/2016.

Thoilliez, B. (2016). “Experiencing School Spaces. A Pedagogical Essay”. Ponencia invitada. International Workshop: Unruly Spaces. The Politics and Play of Everyday Life. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Madrid (España): 10-11/11/2016.

Thoilliez, B. (2016). “El docente alienado. Análisis de prácticas discursivas dominantes en la iniciación en el Desarrollo Profesional Docente”. Comunicación. II Seminario de Investigación sobre Iniciación en el Desarrollo Profesional Docente: La conceptualización de la profesión docente. Modelos y propuestas. Universidad Autónoma de Madrid (UAM). Miraflores de la Sierra (España): 26-27/09/2016.

Reyero, D., Standish, P., Thoilliez, B., & Alonso-Sainz, T. (2016). “El problema de la capacitación docente. Elementos para un debate filosófico-educativo”. Contribución en Simposio titulada “El discurso de las Evidence-Based Practices (EBP) en educación. Implicaciones críticas para el desarrollo profesional docente”.  VIII Congreso Internacional de Filosofía de la Educación: Educación y capacidades. Hacia un nuevo enfoque del desarrollo humano. Universidad Católica de Valencia. Valencia (España): 21-23/09/2016.

Menéndez, M., Manso, J., Garrido, R., & Thoilliez, B. (2016). “The International Baccalaureate Primary Years Programme as an accelerator towards Competence-based Education: The case of IB schools in Spain”. Paper. European Conference on Educational Research 2016: Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers. European Educational Research Association (EERA) & University College Dublin. Dublín (Irlanda): 22-26/08/2016.

Oliverio, S., Thoilliez, B., & Ueno, M. (2016). “Translating Education into Democratic Terms. The Encounter with Dewey in three European and Asian Settings”. Symposium contribution titled: “The still-to-come democratic education: Dewey, Spain, and the trip that never was”.  15th Biennial World Conference of the INPE: Philosophy as Translation and the Understanding of Other Cultures. International Network of Philosophers of Education & University of Warsaw. Varsovia (Polonia): 17-20/08/2016.

Piñana, E. y Thoilliez, B. (2016). “Experiencias de innovación educativa exitosas en España. Estudio y análisis de tres décadas de premios ‘Francisco Giner de los Ríos’”. XVI Congreso Nacional y VII Congreso Iberoamericano de Pedagogía: Democracia y educación en el siglo XXI. La obra de John Dewey 100 años después. Sociedad Española de Pedagogía & Universidad Complutense de Madrid. Madrid (España): 28-30/06/2016.

Thoilliez, B., Striano, M., Del Castillo, R., Rodríguez, C., Beltrán, J., & Oliverio, S. (2016). “Marcos de comprensión del legado pedagógico deweyano”. Coordinación y contribución en Simposio titulada: “Dewey y su teoría de la educación como crecimiento”.  XVI Congreso Nacional y VII Congreso Iberoamericano de Pedagogía: Democracia y educación en el siglo XXI. La obra de John Dewey 100 años después. Sociedad Española de Pedagogía & Universidad Complutense de Madrid. Madrid (España): 28-30/06/2016.

Thoilliez, B., Monarca, H., & Manso, J. (2016). “Initial teachers’ professional development. Approaching its conceptual problems and main political challenges”. TEPE Conference 2016: Teacher Education from a Global Perspective. Teacher Education Policy in Europe Network & University of Malta. Msida (Malta): 19-20/05/2016.

Thoilliez, B. (2016). “Being a teacher: Portraits on instability, risk-taking, and sense of failure”. International Colloquium Institue of Education UCL & Laboratory for Education and Society K.U.Leuven. Lovaina (Bélgica): 29-30/04/2016.

Thoilliez, B. (2016). “Dewey in Transition. Towards a pragmatist ethics of recognition in schools”. International Seminar PESGB & University of Roehampton: “Towards a Transitionalist Critique of Education”. Londres (Reino Unido): 14-15/03/2016.

2015

Menéndez, M., Valle, J. M., Thoilliez, B. y Garrido R. (2015). “Implementación e impacto del Programa del Diploma en Institutos públicos españoles”. International Baccalaureate Africa, Europe, Middle East Regional Conference 2015. La Haya (Holanda): 29/10-2/11/2015.

Manso, J., Valle, J. M., Garrido, R. y Thoilliez, B. (2015). “International Baccalaureate Influence on Continuing Professional Development: Studying Teachers’ Career Paths”. Paper. European Conference on Educational Research 2015: Education and Transition, Contributions from Educational Research. European Educational Research Association (EERA) & Corvinus University. Budapest (Hungría): 07-11/09/2015.

Thoilliez, B., Valle, J. M., Manso, J. y Rappoport, S. (2015). “The expansion of school autonomy. The case of the International Baccalaureate as a differentiation strategy in the Spanish education system”. Paper. European Conference on Educational Research 2015: Education and Transition, Contributions from Educational Research. European Educational Research Association (EERA) & Corvinus University. Budapest (Hungría): 07-11/09/2015.

Thoilliez, B., Menéndez, M., Valle, J. M., y Alonso-Sainz, T. (2015). “International Baccalaureate Diploma Programme: a global civic education towards a cosmopolitan citizenship”. Paper. European Conference on Educational Research 2015: Education and Transition, Contributions from Educational Research. European Educational Research Association (EERA) & Corvinus University. Budapest (Hungría): 07-11/09/2015.

Abanades, M., Florez-Estrada, L., Martín, S., Vidal, M. E. y Thoilliez, B. (2015). “El arte de hablar, el placer de transmitir, el éxito de convencer: I Concurso de Oratoria Universitaria”. XII Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria: Educar para transformar. Universidad Europea de Madrid. Madrid (España): 21/07/2015.


2014

Thoilliez, B. (2014). “The struggle for democracy in schools: “That task before of us”””. Paper. European Conference on Educational Research 2014: “The Past, the Future and Present of Educational Research in Europe”. European Educational Research Association (EERA) & Universidade do Porto. Oporto (Portugal): 02-05/09/2014.

Thoilliez, B. y Manso, J. (2014). “Critical Implications of Entrepreneurship Key Competence for Teacher Education”. Paper. European Conference on Educational Research 2014: “The Past, the Future and Present of Educational Research in Europe”. European Educational Research Association (EERA) & Universidade do Porto. Oporto (Portugal): 02-05/09/2014.

Colapietro, V., Standish, P. y Thoilliez, B. (2014). Exploring the Tragic in Teacher Education. Symposium. 14th Biennial World Conference of the International Network of Philosophers of Education “Old and new generations in the 21st century: Shifting landscapes of education”. International Network of Philosophers of Education (INPE) & Universidade della Calabria. Consenza (Italia): 20-23/08/2014.

Thoilliez, B. (2014). “Reconsidering the democratic dimension of school experiences”. Invited paper. 4th Tilos Conference: “Philosophy of Education as a Lived Experience: Navigating Through Dichotomies of Thought and Action”. Philosophy of Education Society of Great Britain (PESGB) & University of Cyprus. Tilos (Grecia): 06-09/07/2014.

Martínez, S., Thoilliez, B. y Expósito, E. (2014). “INNVED. A Collaborative Virtual Environment for Teacher Education”. Virtual paper presentation. 6th Annual International Conference on Education and New Learning Technologies. International Academy of Technology, Education and Development (IATED). Barcelona (España): 07-09/07/2014.

Moraleda, E. y Thoilliez, B. (2014). “Competencia emprendedora y desarrollo profesional docente: primeros resultados de un estudio exploratorio en centros de la Comunidad de Madrid”. Comunicación. II Congreso Internacional de Ciencias de la Educación y del Desarrollo. Universidad de Granada y Fundación UGR-Empresa. Granada (España): 25-27/06/2014.

Expósito, E., López, E., Navarro, E. y Thoilliez, B. (2014). “Métodos de investigación educativa: un encuentro entre diferentes perspectivas”. Ponencia en mesa redonda. SIIE Seminario Interdisciplinar de Investigación Educativa: “¿Qué significa investigar en educación?” Universidad Complutense. Madrid (España): 27/02/2014.


2013

Thoilliez, B. (2013). “El pluralismo en las escuelas y la distinción público-privado de Rorty”. Conferencia invitada. CeDe International Seminar: Learning Freedom. Richard Rorty Revisited. CeDe (Centro de Estudios Dewey en España) & Instituto Franklin-UAH & UNED. Alcalá de Henares (España): 03-04/12/2013.

Thoilliez B. (2013). “La autonomía de los planes de estudio como medida de promoción de la diversidad de la oferta educativa. Situación actual y prospectiva en la Comunidad de Madrid”. Ponencia invitada en mesa redonda “Avance científico y educación en España: papel de la familia, la administración y la tecnología”. Universidad San Pablo CEU. XII Semana de la Ciencia madri+d: Investigación, participación y progreso. Madrid (España): 07/11/2013.

Thoilliez, B. (2013). “Virtudes epistémicas y práctica docente. El modelo del ‘craft knowledge’ en la formación del profesorado de secundaria”. Comunicación oral. Congreso Internacional Euro-Iberoamericano sobre la Formación del Profesorado de Educación Secundaria. MECD (Ministerio de Educación, Cultura y Deporte) y UNED (Universidad Nacional de Educación a Distancia). Madrid (España): 16-19/07/2013.

Thoilliez, B. (2013). “Educating the Will: James and Self-determination Theory”. Ponencia invitada. International Symposium: Dangerous Therapies. William James Revisited. William James Seminar for the History of Human Sciences (UNED) & Center for the History of Psychological Disciplines (University College London). Madrid (España): 16-17/01/2013.


2012

Manso, J. y Thoilliez, B. (2012). “Nuevas tendencias en las políticas educativas de formación inicial del profesorado en la Unión Europea”. Comunicación. XIII Congreso Nacional de Educación Comparada: Identidades Culturales y Educación en la Sociedad Mundial. SEEC (Sociedad Española de Educación Comparada) & Universidad de Huelva. Huelva (España): 17-19/10/2012.

Ramírez Carpeño, E., Thoilliez, B. y Valle López, J.M. (2012). “La Revista Española de Educación Comparada en relación con algunos índices de calidad científica actuales”. Comunicación. XIII Congreso Nacional de Educación Comparada: Identidades Culturales y Educación en la Sociedad Mundial. SEEC (Sociedad Española de Educación Comparada) & Universidad de Huelva. Huelva (España): 17-19/10/2012.

Standish, P. y Thoilliez, B. (2012). “Re-pensando el pensamiento crítico. Un ensayo filosófico-educativo”. Comunicación. VII Congreso Internacional de Filosofía de la Educación: Educación, libertad y cuidado. Universidad Complutense de Madrid. Madrid (España): 27-29/06/2012.

Thoilliez, B. (2012). “Dewey on the Community Involvement Experience”. Ponencia invitada. International Symposium: Rethinking Democracy: The Relevance of John Dewey. CeDe (Centro de Estudios Dewey en España) & Instituto Franklin-UAH & UNED. Alcalá de Henares (España): 18-20/10/2012.

Thoilliez, B. (2012). “William James and the Teachability of Human Will”. Comunicación. European Conference on Educational Research 2012: The Need for Educational Research to Champion Freedom, Education and Development for All. EERA (European Educational Research Association) & Universidad de Cádiz. Cádiz (España): 18-21/09/2012.

Thoilliez, B. y Manso, J. (2012). “El Espacio Europeo de Investigación y su agenda política, ¿armonizar la investigación o gobernar el pensamiento?””. Comunicación. XV Congreso Nacional y V Iberoamericano de Pedagogía: Entre generaciones. Educación, herencia y promesas. SEP (Sociedad Española de Pedagogía) & Universidad de Burgos. Burgos (España): 04-07/07/2012.

Thoilliez, B. (2012). “John Dewey y la ética del reconocimiento. Un nombre viejo para algunos nuevos modos de pensar la dimensión comunitaria de la educación”. Comunicación. VII Congreso Internacional de Filosofía de la Educación: Educación, libertad y cuidado. Universidad Complutense de Madrid. Madrid (España): 27-29/06/2012.

Thoilliez, B. (2012). “Conceptualizing Childhood at the Supranational Level: Ten years of Innocenti Report Cards”. Comunicación. XXV Comparative Education Society in Europe Conference: Empires, Post-coloniality and Interculturality: Comparative Education between Past, Post, and Present. Comunicación. CESE (Comparative Education Society in Europe) & Universidad de Salamanca. Salamanca (España): 18-21/06/2012.


2011

Expósito-Casas, E., López-Martín, E., Navarro-Asencio, E. y Thoilliez, B. (2011). “Adults’ perceptions of child well-being. Developing and validating a helpful measuring instrument”. Comunicación. 3rd International Society for Child Indicators Conference: Children’s Well-Being: The Research & Policy Challenges. International Society for Child Indicators (ISCI) & University of York. York (Reino Unido), 27-29/07/2011.

Expósito-Casas, E., Navarro-Asencio, E. y Thoilliez, B. (2011). “La medida de la percepción del bienestar en la infancia. Validación de un instrumento”. Comunicación. XII Congreso de Metodología de las Ciencias Sociales y de la Salud. Asociación Española de Metodología de las Ciencias del Comportamiento (AEMCCO) & Universidad del País Vasco. San Sebastián (España), 19-22/07/2011.

Poveda, M. y Thoilliez, B.  (2011). “La Teoría de la Educación en el Espacio Europeo de Educación Superior”. Comunicación. XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación: Autonomía y Responsabilidad. Contextos de aprendizaje y educación en el siglo XXI. Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación (SITE) y Universitat de Barcelona. Barcelona (España), 20-22/10/2011.

Thoilliez, B.  (2011). “La autonomía entendida como conquista personal. Apuntes desde una educación de la voluntad”. Comunicación. XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación: Autonomía y Responsabilidad. Contextos de aprendizaje y educación en el siglo XXI. Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación (SITE) y Universitat de Barcelona. Barcelona (España), 20-22/10/2011.

Thoilliez, B. (2011). “Incertitude, raison statistique et pédagogie. Quand ‘les autres’ sont convoqués dans l’établissement des finalités de l’éducation”. Comunicación. 5ème Rencontres de la SOFPHIED: L’individu et le collectif : une question philosophique pour l’éducation. Société Francophone de Philosophie de l’Éducation (SOFPHIED). París (Francia), 26-28/05/2011.

Thoilliez, B., Navarro-Asencio, E., López-Martín, E., y Expósito-Casas, E. (2011). “Perceptions of future teachers and education professionals about five key dimensions of child well-being”. Comunicación. 3rd International Society for Child Indicators Conference: Children’s Well-Being: The Research & Policy Challenges. International Society for Child Indicators (ISCI) & University of York. York (Reino Unido), 27-29/07/2011.

Thoilliez, B., Navarro-Asencio, E., López-Martín, E. y Expósito-Casas, E. (2010). “Determinants of child well-being: a perspective from students of education”. Comunicación oral. European Conference on Educational Research 2010: Education and Cultural Change. Helsinki (Finlandia), 23-27/08/2010.


2010

Expósito-Casas, E., López-Martín, E., Navarro-Asencio, E. y Thoilliez, B. (2011). “Determinantes del bienestar infantil desde la perspectiva de los futuros profesionales de la educación”. Comunicación oral. IV Congreso Iberoamericano de Pedagogía: La educación 200 años después de la independencia. Sociedad Española de Pedagogía (SEP). Toluca (México), 07-11/09/2010.

Jover, G. y Thoilliez, B. (2010). “Hábitos locales de pensamiento e internacionalización de las ideas. John Dewey y José Ortega y Gasset ante la educación superior”. Participación en symposium “The meaning of citizenship and internationalisation in Higher Education”. International Network of Philosophers of Education Conference: Philosophy of Education. Narrowing the Divides. International Network of Philosophers of Education (INPE) & Universidad de Los Andes. Bogotá (Colombia), 28-31/07/2010.

Thoilliez, B. (2010). “Thinking education as practice. Some ideas à propos of Charles S. Peirce”. KU-Leuven and Institute of Education Biannual Research Seminar. Institute of Education, University of London. Ponencia invitada. Londres (Reino Unido), 20-22/12/2010.

Thoilliez, B. (2010). “El valor de la solidaridad en los relatos infantiles”. Participación en mesa redonda “La promoción de la cultura cívica en la escuela y fuera de la escuela”. IV Congreso Iberoamericano de Pedagogía: La educación 200 años después de la independencia. Sociedad Española de Pedagogía (SEP). Toluca (México), 07-11/09/2010.

Thoilliez, B. (2010). “Some Major Contributions from Pragmatism to Philosophy of Education”. Comunicación oral. British Educational Research Association Annual Conference 2010. British Educational Research Association (BERA) & University of Warwick. Warwick (Reino Unido), 01-04/09/2010.

Thoilliez, B. (2010). “American Pragmatism: A sketch of its origins and educational proposals”. Comunicación oral. IoE Doctoral School Summer Conference 2010. Institute of Education, University of London. Londres (Reino Unido), 18-19/06/2010.


2009

Jover, G. y Thoilliez, B. (2009). “Discontinuities in Civic and Participatory Learning”. Ponencia invitada. International Conference: Youth Participation as Goal and Method of Citizenship Education in Russia and Europe. Centre for German and European Studies (CGES) & Bielefeld University. San Petersburgo (Rusia), 29-31/10/2009.

Jover, G. y Thoilliez, B. (2009). “Growing up happy: exploring the pedagogical meaning from children’s voices”. Comunicación oral. Pre-Conference Symposium: Children as Experts in Their Own Lives: Child Inclusive Research. International Society for Child Indicators (ISCI) & University of West Sidney. Sydney (Australia), 03/11/2009.


2008

Thoilliez, B. (2008). “Resultados de investigación de una estancia en la University of Alaska (SIESLE 2007)”. Congreso Tender Puentes III: Multiculturalismo y Diversidad. Comunicación oral. Asociación de Programas Universitarios Norteamericanos en España (APUNE). Barcelona (España), 19-21/06/2008.

Thoilliez, B. (2008). “El interés superior del niño: razones e implicaciones pedagógicas de su presencia en el ordenamiento jurídico”. Comunicación oral. VI Congreso Internacional de filosofía de la educación: Educación, conocimiento y justicia. Universidad Complutense de Madrid. Madrid (España), 19-21/06/2008.

Thoilliez, B. (2008). “La educación para la ciudadanía en el distrito escolar de Anchorage y la comunidad autónoma de Madrid”. Comunicación oral. XV Congrès de l’Association Mondial des Sciences de l’Éducation (AMSE): Mondialisation et Éducation: Vers une société de la connaissance. Association Mondial des Sciences de l’Éducation (AMSE) & Université de Marrakech. Marrakech (Marruecos), 02-06/06/2008.